Traditionele vaardigheden (hard skills) zijn makkelijk aan te wijzen. Een nieuw software programma leren bijvoorbeeld. Lastiger wordt het met sociale en emotionele vaardigheden (soft skills). Die zijn vaak lastiger te benoemen.
Maar juist die ‘zachte’ competenties zijn hartstikke belangrijk in uw organisatie. Hoe gaan mensen met elkaar om? Hoe ga je om met jouw collega professional, je leidinggevende of medewerker, klant of leverancier? Jongkind Training & Coaching is specialist in het ontwikkelen van soft skills en sociale vaardigheden.
Voorbeelden van soft skills zijn communicatieve vaardigheden, klantgerichtheid en leiderschap. Daarbij gaat het om menselijk contact, hoe ga je met elkaar om, hoe geef en ontvang je feedback bijvoorbeeld. Uit diverse onderzoeken blijkt dat de meeste werkgevers de voorkeur geven aan traditionele kennis en ervaring. En minder oog hebben voor sociale en emotionele competenties. Vinden ze dat een beetje ’eng’ misschien?
Terwijl mijn ervaring als trainer is dat medewerkers en leidinggevenden juist die soft skills wíllen ontwikkelen. Leren elkaar durven aanspreken, elkaar ondersteunen na een heel vervelend incident, beter leren communiceren met de klanten.
Een medewerker die een lastige klant op een ‘verkeerde’ manier te woord staat, dat kan grote consequenties hebben. Klachten op social media, negatieve recensies, daar wordt niemand blij van. Daarom biedt Jongkind Training & Coaching trainingen aan waarin geoefend wordt met dit soort gesprekken. Oefenen met elkaar of met een trainingsacteur. Best spannend, laten deelnemers weten in hun reviews maar het geeft ze wel inzicht in het eigen gedrag en maakt ze steviger.
Soft skills ontwikkelen maakt de organisatie veel sterker is mijn ervaring, het zorgt voor een betere sfeer en betere contacten.
Meer weten? Wij helpen u en uw medewerkers hun competenties te ontwikkelen, wij bieden succesvolle trainingen op maat en to the point coachingstrajecten aan.
Meer informatie of interesse