Hoe ga je om met kritiek op de werkvloer? Hoe stimuleer je met het beste resultaat een collega of medewerker? Die vragen stonden centraal bij de Kennismakingsworkshop 'Feedback geven en Ontvangen', een voorproef op de training die Jongkind Training & Coaching geeft.
‘Laagdrempeligheid is het speerpunt’, aldus Martijn Jongkind over de Kennismaking. ‘In 3 uur maken belangstellenden kennis met onze werkwijze. Het is geen Powerpoint van 2,5 uur waarin ik vertel, we gaan liever aan de slag met situaties die deelnemers zelf mogen aandragen.’
De bezoekers komen uit Nederland en zelfs uit Vlaanderen. Zij hebben gemeen dat ze allemaal beroepsmatig betrokken zijn met deze kwesties. Ze werken bijvoorbeeld in de uitvaartbranche of het basis- en hoger onderwijs. Dat zijn toch werkplekken waar goede communicatie evengoed gevoelig als belangrijk is.
Persoonlijk gaat Martijn met alle deelnemers het gesprek aan. Hij legt ze praktische situaties voor bijvoorbeeld momenten van feedback-overdracht die spanning veroorzaken. ‘Stel dat je verschijnt op je werk, terwijl je die ochtend met ruzie bent weggegaan. Vervolgens ontvang je kritiek over iets heel anders. Dat je met ruzie wegging is informatie die zich voor jouw collega’s bevindt in een verborgen gebied’, tekent hij met een viltstift op zijn flip-over.
Maar wat bij de ene bekend is en de ander onbekend, zorgt vaak voor strubbelingen in samenwerking. ‘Juist door er met elkaar over te praten, ruim je dat op. Als je collega je thuissituatie niet kent, kan hij ook moeilijker inschatten hoe een boodschap bij jou binnenkomt’, Martijn. ‘Ik adviseer om zo open mogelijk te communiceren, want als jij openheid geeft, dan stimuleert dat de andere partij ook om dat te zijn.’
Het lijkt of er verschillende radertjes draaien bij de aanwezige groep. Deelnemers herkennen situaties bij zichzelf op de werkvloer waarin onderhuidse spanningen bijdroegen aan communicatieproblemen. Op een sympathieke en persoonlijke manier laat Martijn de groep haar ervaringen met elkaar delen, waardoor iedereen elkaar een ‘beetje’ leert (her)kennen.
‘Wie goed feedback wil geven of wil communiceren, moet zich bewust zijn van eigen aannames tijdens het communiceren’, aldus Martijn Jongkind. ‘En je aannames kan je bijstellen als je niet meteen ergens van uitgaat, maar goed luistert naar je toehoorder, zijn mening samenvat en doorvraagt.’ Op de flip-over vat Martijn Jongkind dit samen met LSD: Luisteren, Samenvatten en Doorvragen.
Natuurlijk is niet iedere feedback-ontvanger altijd tot medewerking bereid. Een deelneemster aan de workshop, werkzaam in het voortgezet onderwijs: ‘Onze leerlingen zijn heel mondig en doen niet alles wat je wilt. Hoe ziet u het voor zich om uw inzichten uit deze Kennismaking toe te passen.’ Martijn presenteert hierop het 4G-feedbackmodel: ‘Hierin benoem je onder meer het gedrag en vertel je het gevoel en gevolg. Vervolgens maak je samen een afspraak over het gewenste gedrag en het resultaat.’
De modellen die Martijn Jongkind bespreekt zijn geen kwestie van weten en gelijk kunnen overnemen. Het is een constant proces. Jongkind: ‘Dit is een kennismaking bedoeld om te laten zien wat we kunnen en of onze werkwijze bij u aansluit. In een training gaan we met de modellen oefenen en leren we het optimale uit de theorie te halen in de praktijk.’
Bent u dus als organisatie benieuwd naar een Kennismaking van Jongkind Training & Coaching, houdt u dan de workshops ter kennismaking in de gaten en geef u op voor de 'Op de hoogte nieuwsbrief'. Bij vragen over wat de training Feedback Geven en Ontvangen kan betekenen voor uw bedrijf neemt u contact op via de volgende button:
Meer informatie of interesse