Hieronder treft u antwoord op de vraag:
Wat te doen bij schuldgevoelens van een collega na een heftig incident?
Na een heftig incident op de werkvloer kan een collega vinden dat hij verkeerd of slecht gehandeld heeft en zich daar schuldig over voelen. 'Als ik dat anders had aangepakt, dan was het niet gebeurd'. Uw collega heeft dan het gevoel dat hij zich tijdens de schokkende gebeurtenis anders had moeten gedragen. Een slachtoffer of gedupeerde voelt zich dan verantwoordelijk voor wat er is gebeurd. Bijvoorbeeld: ‘Ik had nooit dat gesprek alleen moeten aangaan’.
Gedrag dat wijst op schuldgevoelens na een ingrijpend incident:
Deze schuldgevoelens kunnen het herstel erg in de weg staan. Het schuldgevoel kan sterker worden door beschuldigende reacties vanuit de omgeving van de gedupeerde. Lees meer over victim blaming en secundaire victimisatie.
Bij organisaties waar heftige incidenten zich (kunnen) voordoen is meestal een BedrijfsOpvangTeam (BOT) of CollegiaalOpvangTeam (COT) samengesteld. Zo'n BOT of COT bestaat uit collega's die aanvullend zijn opgeleid om collegiale opvang te bieden.
Bied bij schuldgevoelens allereerst een oprecht luisterend oor. Luister zonder dat er geoordeeld wordt. Het is belangrijk om erkenning te geven aan een collega die last heeft van schuldgevoelens. Bij een collega die voortdurend negatief over zichzelf praat naar aanleiding van een heftige gebeurtenis, reageert de omgeving vaak met woorden in de strekking van 'het is jouw schuld niet' of 'je hebt gehandeld vanuit de juiste intentie'. Vanzelfsprekend is het goed om duidelijk te maken dat iemand die slachtoffer is van geweld niet verantwoordelijk is voor wat er is gebeurd. Alleen de pleger of dader draagt schuld. Daarnaast kan het zijn, dat achteraf blijkt dat een collega verkeerd heeft gehandeld, denk bijvoorbeeld aan een overdosering van medicatie.
Het is het sterk wanneer u laat merken dat schuldgevoelens er mogen zijn. U kunt dit doen door bijvoorbeeld te zeggen: ‘Wat ontzettend naar dat je dit meemaakt, en dat je daar bovenop ook nog zo hard oordeelt over jezelf.’ Ter aanvulling kunt u uw collega uitleggen dat schuldgevoelens bij veel slachtoffers van heftige incidenten voorkomen.
Vaak is er geen logische verklaring voor een schokkende gebeurtenis. Dat is erg lastig te accepteren voor de collega die bloot heeft gestaan bij het incident. Uw collega kan zich nog vaak blijven afvragen: 'Waarom is dit gebeurd?' of 'Wat had ik kunnen doen om het te voorkomen?' Dit kan het herstel mogelijk in de weg staan. U kunt uw collega helpen door ook aandacht te besteden aan de fijne dingen uit het dagelijks leven. Nodig uw collega bijvoorbeeld uit voor een kop koffie, een wandeling of iets anders wat uw collega fijn vond om te doen voor het incident.
Hoe om te gaan met schuldgevoel en andere gevoelens die zich na een impactvolle gebeurtenis kunnen aandienen komen terug in onze trainingen:
Meer vragen én antwoorden bij het thema: 'Collegiale opvang en Bedrijfsopvangteam (BOT)'
Dit antwoord is onderdeel van de meest gestelde vragen (FAQ). Blijft u met een vraag zitten of wilt u liever persoonlijk contact, neemt u dan contact op. Wij helpen u graag!
Terug naar het overzicht van veelgestelde vragen.
Meer informatie of interesse